Zdroj originál:

http://www.localhistories.org/toys.html

Jak se měnily hračky v průběhu staletí

Nejstarší hračky

Až do 20. století měly děti jen málo hraček, a to jen ty děti, které pocházely z movitějších rodin, protože hračky byly drahé. Děti navíc neměly moc času na hraní. Pouze menšina chodila do školy, ale většina dětí musela pomáhat rodičům a dělat jednodušší práce kolem domu nebo na polích. Už děti ve starém Egyptě si hrály podobně jako děti dnešní. Měly takové hračky jako panenky, dřevěná zvířátka, kuličky, káči a kosti (které používaly jako kostky).

Ve starověkém Řecku, když chlapci nebyli ve škole a dívky nepomáhaly doma, hrály děti míčové hry s nafouknutými močovými měchýři zvířat nebo si také hrály s kostmi, káčami, panenkami, malými koníky s vozíky, obručemi či houpacími koni. Romské děti si hrály s dřevěnými nebo hliněnými panenkami či obručemi. Hrály také míčové a stolní hry a i ony používaly ke hře zvířecí kosti.

Hračky se v průběhu staletí značně měnily. V 16. století si děti stále hrály s dřevěnými panenkami. Také si hrály s dřevěnou kuličkou a pohárkem na konci rukojeti, kterou musely otočit tak, aby se pokusily zachytit míček do pohárku.

První dům pro panenky byl vyroben v Německu v roce 1558. Zajímavý byl i názor anglického filozofa Johna Locka z roku 1693, že kostky nebo hračky, na nichž jsou písmena, by pomohly dětem ve výuce abecedy.

Novější hračky

Průmyslová revoluce umožnila hračky vyrábět sériově a postupně se tak staly levnějšími. V roce 1767 zhotovil John Spilsbury první puzzle. Zamýšlel napomoci výuce zeměpisu tím, že rozřeže mapy na několik kousků, které pak bude nutno správně složit dohromady, ale lidé brzy začali vyrábět puzzle pro zábavu. Kaleidoskop byl vynalezen v roce 1817. V roce 1882 patentovala Adeline Whitney kostky s abecedou.

V 19. století si dívky ze střední třídy hrály s dřevěnými nebo porcelánovými panenkami. Měly také domečky pro panenky, modely obchodů a švihadla. Chlapci si hráli s kuličkami, míči nebo vláčky. Některé vláčky či vozítka měly motorky poháněné metanolem. Děti měly i houpací koně a hračky, jako jsou pohyblivá zvířátka. Stejně tak byly populární hračky typu čertíka v krabičce. Chudé děti však měly jen málo hraček a často si je musely vyrábět samy nebo za pomoci rodičů.

Populární byly i obruče a hry jako dnešní mikádo, ve kterých jste museli vytáhnout barevné tyčky z hromady, aniž byste pohnuli ostatními. V neděli si děti často hrály s hračkami s náboženskými motivy a milovaly také magické lucerny a loutkové divadlo.

historie hraček

Hračky 20. a 21. století

Mnoho nových hraček se objevilo až ve 20. století. Plastelína byla vynalezena v roce 1897 Williamem Harbuttem. Poprvé byla komerčně využita v roce 1900. Další populární hračkou začátku 20. století byly cínové automobily a vlakové soupravy. Na počátku 20. století začaly být běžné měkké hračky, zejména medvídci.

Během 2. světové války byla většina továren převedena na válečnou výrobu. Ve 2. polovině tohoto století se objevily plastové hračky, které se koncem 20. století s příchodem bohaté společnosti staly mnohem levnějšími a dostupnějšími. V 50. letech se oblíbenou hračkou stalo Lego. Skateboardy se poprvé objevily v obchodech v roce 1958, panenky Barbie v roce 1959 a „Action Man“ byl v Británii na prodej v roce 1966. V časných sedmdesátých letech byly oblíbené hračky s vesmírnou tematikou. Na konci 20. století se velmi populárními staly počítačové hry.

Mezi moderními hračkami se v roce 1996 objevil tamagotchi a populární byly i hračky, které měly vzor ve filmových hitech – např. Starwars. Posledním hitem jsou různé hry na chytrých telefonech.